söndag 17 februari 2013

Smörgåstårta

Dotra annonserade att hon tänkte gör sin mor den äran med att dyka upp på söndag och hon skulle inte alls tycka det var fel med en smörgåstårta. Mamman som klemar med sina barn (sambons ord...) åker till ICA. I korgen hamnar, 2 förpackningar landgångsbröd, majonäs, 3dl grädde, 1 burk creme fraiche, två burkar bredbar leverpastej, i paket rökt skinka, skalade frysta räkor, burk bostongurka, pepparot på tub, små tomater, kruksallad, en färsk gurka, ost.
Vid hemkomsten plockades det fram en stor bunke och elvisp, satte på en kastull med ägg som kokades hårda (vilka inte inhandlades på ICA utan redan fanns hemma). I med grädden och vispade till den, inte lika hård som annars och inget socker i. En fin bricka torkades av, skar av kanterna på landgångsbrödet och la fyra stycken tätt på brickan. Tog en del av grädden i en mindre bunke och blandade med majonäs, 1½ burk bredbar leverpastej och ca 1 dl bostongurka. Bredde ut röran på brödet. På med fyra skivor bröd. Diskade lilla bunken och sen i med finhackat hamburgekött, 1 dl creme fraishe lite av grädden och en klick pepparot, lite nymalen peppar och en gnutta salt., Bredde på röran på nästa lager och på med ett lager bröd till. Denna gång blandade jag grädde, creme fraiche majonäs och finhackat ägg. Bredde ut röran och på med sista lagret bröd. Blandade grädden som var kvar med majonäs och creme fraiche och bredde ut över tårtan. In i kylskåpet över natten. Nu på morgonen garnerade jag den med sallad, kokt ägg mitt på, räkor i två rader på vardera sida, skink och ostrullar. På med tomat och gurka.
Nu står den i kylskåpet i väntan på gäster, då dyker ett sms upp...dotra har åkt på förkylning och kommer därför inte.... suck jag jag gjorde i alla fall vad jag kunde...

11 kommentarer:

  1. Lite kul att läsa, mina smörgåstårtor brukar ha precis samma fyllning :) Numera brukar jag ha ett annat garnityr än räkor eftersom jag blivit skaldjursallergisk. Men jag blev väldigt sugen.

    SvaraRadera
  2. Åh vad synd att dottern blev sjuk idag, hon kunde ju väntat till imorgon.

    Smörgåstårtan ser väldigt god ut, synd att jag bor så långt ifrån dig. Du får ragga upp och bjuda in några grannar.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Stackars din dotter...och dig!

    Kan jag komma??:-))
    Oh, så gott det ser ut.
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  4. ja så kan det bli...våra kära älskade bortklemade ungar...blir aldrig för stora för våra omsorger eller hur?! Sen kommer sjukfebruari mellan det goda...
    Det blir väl familjen hemma, grannar o arbetskamrater som får festa!?!?!?

    För övrigt så fina färger det blev på tårtan som ett ljuvt broderimönster - men jag är väl skadad...;)

    SvaraRadera
  5. Så synd om dottern som går miste av en sån härlig tårta...synd att jag bor så långt bort...älskar smörgåstårta men gör det för sällan.....ditt recept ska jag skriva av.
    Kram Inga

    SvaraRadera
  6. Det finns någon mening med allt!
    Nu får du "klema" din KM i stället!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Åhhh, va synd att hon inte fick smaka den goda tårtan...Den ser nämligen utsökt ut man blir så sugen..Du tror inte det går att skicka via Msn?:O))) Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Det är inte alltid det blir som planerat... men det var ju tur i oturen att hon inte hann komma och smitta ner er andra! Alltid nåt eller hur? Din finfina tårta blev väl uppäten ändå kan jag tro!?
    Kramen till dig!

    SvaraRadera
  9. Mmmm! Smörgåstårta som är så gott, så gott! Man kanske skulle lyxa till med en någon dag?! Synd att dottern blev sjuk :( Kramar Ullis

    SvaraRadera
  10. Waow, du kan ju börja som kallskänka, om du får för dig att byta yrke! Säkert lika god som snygg! Tror jag kvistar över och får mig en bit!

    SvaraRadera
  11. Trist att födelsedagsbarnet blev sjukt! Men vilken smarrig tårta! Måste smakat gott för de som fick :-)

    SvaraRadera