lördag 15 december 2012

Snö

Då ska jag sätta igång med ämnesförslagen jag fått. Börjar med ett som känns ganska lätt med tanke på hur det ser ut denna december månad, snö!! Oron som åtminstone jag brukar känna inför om vi ska få en vit jul eller inte känns minst sagt obefogad. Med bara en dryg vecka kvar till jul och rejält med snö på backen så känner jag mig rätt trygg. Jag älskar vinter och vill gärna att den ska vara rejäl, så detta år känner jag mig glad och tillfreds, tycker det blir så mycket ljusare ute, man blir inte lika skitig under promenaderna. Så efter denna långa gråa höst välkomnade jag först snön...

Har förstått att det är många som inte delar denna glädje, det gnälls en hel del på kyla och hur jobbigt det är att skotta. Ordet hat förekommer rätt ofta i samband med orden snö kyla och vinter. Vad synd jag tycker om dessa människor som under en lång tid på året ska gå omkring att hata. Mycket lättare att acceptera läget (även om man inte gillar det) vi bor ju trots allt i ett land med årstider....
De flesta barn gillar dock snön, man kan kasta snöbollar, bygga snökojor, åka skidor, pulka och leka herre på täppan, ja många skojiga saker kan man hitta på i snön.....
Dessutom är det ju så förtvivlat vackert solen gnistrar vackert i den vita snön.....

Nu hoppas jag att vi slipper slask på ett tag och när det väl slaskar så är det för att släppa fram våren .....

1 kommentar:

  1. Hej, härligt med snö! Här i Göteborg har det snöat natten till lördag, så vi inledde med pulkaåkning. Efter julshopping var det 2 plus grader... inte lika kul.
    Här kommer ett ämnesförslag från mig: necessities. Ett engelskt ord som inte kändes långt bort i detta sammanhang :-)

    SvaraRadera