söndag 12 juni 2011

Krypjakt

Börjar fundera lite på vad som hänt med mig som alltid varit smått fobisk mot allehanda kryp. Skrikit mig hes om jag sett en äcklig insekt en meter ifrån mig. Nu börjar iställte ögonen spea som flipperspel när jag ser nått kryp, ju äckligare och färggrannare desto bättre.
Nyckelpigor har jag väl aldrig skrikit om och visst jag jublar inte heller när jag ser dem för de ger mig inte den där dubbla känslan av skräckblandad förtjusning. Men ett är säkert och det är inte lätt att få snygg fokusering på en nyckelpiga som klättrar upp för ett svajjigt strå. Lyckades väl inte helt, men ska snart på´t igen...
Den här saken fick jag väl inte heller perfekt fokus på, inte var den snygg heller, men hade spännande vingar;
Höll på att kissa i byxorna av glädje när jag såg den här snygga svarta fjärilen sitta helt still, inte heller denna bild fick den fokus jag önskat.
De här bilden är jag dock riktigt nöjd med, tycker det blev hyfsad fokus på ett läckert kryp;
Nu överger jag fotandet för en stund och ger mig på att sy istället!!

13 kommentarer:

  1. visst är sista krypet läckert ;-) härlig trumpetsnabel har den också.
    Ha den bra dag... tror jag också ska ta med till symaskinen. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka fina små kryp du hittat. Fina bilder även att skärpan inte är perfekt så gör det inget tycker jag, snarare tvärtom istället.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder :)Tänk att små kryp ska vara så fängsalnde, det har jag helt missat genom åren.
    Svarta fjärlilen, kanon

    Ha de bäst

    SvaraRadera
  4. Visst är de fina, särkilt nyckelpigan, min favorit..Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul att fota kryp, om de bara kunde sitta stilla tillräckligt länge. Speciellt fjärilar som har en förmåga att "stänga igen" vingarna när jag kommer med kameran - om de inte helt sonika flyger sin väg.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så roligt att du tar fram och använder din konstnärlighet på annat nu när du inte "stormsyr"!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  7. Nyckelpigan är min favvo. Med sin röda färg är den som ett litet stoppljus.

    SvaraRadera
  8. Dina bilder är jättefina trots att skärpan kanske inte är 100%, det blir lite mystik runt dem. De där småkrypen är inte så lätta att fotografera heller, de sitter inte still på komando.
    Sista bilden blev kanonbra, men det har du redan själv konstaterat. :)
    Lycka till på jakten av nya och andra spännande insekter!
    Kram Carmen

    SvaraRadera
  9. Jätteläckra bilder! Jag är inte så förtjust i småkryp men de är ok på avstånd ;o) Av dina bilder gillar jag nyckelpigan bäst! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  10. Nycklepigan gillar jag. Lite uppochner på något vis.
    Rebecka

    SvaraRadera
  11. Så fantastiskt fina bilder. Visst är digitalkameran fantastisk. Bara fotografera och sedan "framkalla" i datorn.
    Annika

    SvaraRadera
  12. Jag gillar det läckra krypet... kanon!! Fortsätt bara...det är ju såå roligt!
    Kram
    Bibbi

    SvaraRadera
  13. Attans vilka bra bilder!
    Kan ju inte bara vara kamerans förtjänst utan beror nog mest på den som står bakom och fipplar och trycker på knappen.
    Kram A

    SvaraRadera