söndag 10 april 2011

Tålamod

Att jag älskar att plocka och dona med lappar är nog ingen hemlighet. Skär sönder tyger och syr ihop dem igen i olika mönster. Ibland blir det stora saker av små bitar;

Ibland blir det små saker av större bitar;
Hur det än blir och vad än gör så mår min själ bra av det!! En annan passion i mitt liv är fotografering, tror faktiskt inte att det är nån hemlis heller. Tillfällena då jag är utan kamera är få, kanske inte alltid har mitt stora åbäke men iaf en mindre ligger på lut i fickan. Vi bor ju med naturen på knuten och jag har börjat få upp ögonen för naturfotografering.
Tyvärr använder jag väl inte min kameras funktioner fullt ut utan knäpper mest av när jag ser nått som intresserar mig. Köper en hel del fototidningar för att hitta nya tips och lära mig mer. Känns som om det går sakta fram och jag lär mig mer och mer. Snart vågar jag mig nog på att testa manuella inställningar. I senaste tidningen jag läste så fanns det tips för hur man kan fånga vilda djur på bild. Då vi har flera olika arter runt vår knut så kastade jag mig in i artikeln. Till sist låg både jag och min gubbe och vred oss att skratt. Insåg att det nog inte kommer att bli några vildsvin eller minkar på mina bilder om jag nu inte har en väldans tur. Insåg att klä mig i kamuflagenät och ligga och trycka i skogen i timmar för att kanske kanske kunna få en hare på bild är inte min grej. Det skulle börja klia och krypa i min kropp så snart jag lagt mig på backen. Har nämligen inget tålamod överhuvudtaget. Allt ska ske nu helst igår.....Om det trasslar alltför mycket med lapparna lägger jag det åt sidan och börjar på nått nytt, att min syvrå svämmar över av pågående projekt är nog ett resultat av mitt lilla tålamod. Nä om jag ska få några fina bilder på djur får jag lita till min tur, som i vintras när denna smög nära husknuten;
Eller fota husdjuren när de är på humör;
Eller så får det bli stilla motiv ala vykort;
Eller så får ag ge mig av till nån djurpark. För krypa runt i skogen och hålla mig still i timmar det kommer jag nog aldrig göra!!!

13 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Och så annorlunda quilten ser ut med mörkt tyg emellan.
    Ser fram emot att få se det färdiga resultatet.

    SvaraRadera
  2. Härlig kvilt och söt nesse.
    Kul med djur inpå knuten. Här kan vi se råttor, mindre kul.
    Visst är det roligt att fotografera. Har också nästan alltid en kamera med mig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ååååååå Lizzan , den quilten vill jag ha , absolut. Super.
    Neccen går inte av för hackor den heller :)
    Kan jag bara få fråga vad det är för block till quilten ????

    Kramar o ha de bäst

    SvaraRadera
  4. Visst är vi ett konstigt släckte köper dyra tyger skär sönder och syr ihop.

    Ditt resultat blev ju fint.

    Vackra bilder bjuder Du oxå på. Kram

    SvaraRadera
  5. Håller på med en sån quilt som du sytt, det är du som inspirerat mej! Den är superduper så fin så fin! kramar, pialuttan

    SvaraRadera
  6. Her quilt Lizzan och for en underbar nesse, + alla dina fotografier, herliga helt enkelt

    kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig kvilt,Lizzan!!!bilderna är inte att leka med heller!!Kramen på dig

    SvaraRadera
  8. Quilten är fin och nessen också. Visst är det kul att fotografera och det finns massor att lära sig. Jeg har min lilla kamera med mig allt oftare.

    SvaraRadera
  9. Det täcket kallar jag ett "riktigt" lapptäcke, som man gör av rester, passar ihop på ett estetiskt, vackert sätt, och så blir det ett vackert nyttoting! Snyggt!!!
    Nessen är jättefin den också!

    SvaraRadera
  10. Din kvilt är så läcker och nessen är tjusig!
    Dina bilder visar delar av ditt liv och naturen runt dig. Intressant!
    kram

    SvaraRadera
  11. Din scrapskvilt är jättefin! Och resten av bilderna med.

    SvaraRadera
  12. hihihi Jag skrattade också fast när jag läste din berättelse om artikeln. Jag hade nog inte heller haft tålamod att ligga och vänta i timmar, jag hade nog somnat av uttråkning.
    Din quilt av scraps är superfin och dina naturbilder är toppenfina. Jag gillar ditt "vykort".
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ditt scraptäcke kommer att bli superfint - så klart. Jag går också oftast med en kamera i fickan. Den stora ligger i en flyttkartong och jag saknar den inte ett dugg. Jag kunde inte annat än le igenkännande åt din beskrivning av djurfotografering. Det är definitivt inte något för mig heller.

    SvaraRadera