fredag 23 januari 2009

Det där med tid

Finns de som undrar hur jag hinner med att sy så mycket, har även blivit anklagad för att stulit Uppsalatid. Själv tycker jag inte att jag hinner så mycket som jag skulle vilja ibland, så vill bara min kropp vila fast min knopp skulle vilja ila :) Har dock lärt mig att lyssna på kroppen och ta´t lugnt ibland (bara det inte blir för ofta).
Jag är en person som älskar att ha många bollar i luften samtidigt och utnyttja tiden maximalt. När min dotter var liten så hade jag svårt att varva ner när det var dags för ammning, ofta kunde jag dricka ett glas cola och prata i telefonen samtidigt, kunde även laga mat eller bara gå omkring. Undrar varför hon var så överativ när hon var mindre??? Tack och lov så lugnade jag mig något när de andra telingarna kommit till världen, men bara lite lagom.
Älskar uppfinningen trådlös telefon, den som kom på den måste ha tänkt på sånna som jag, nu kan jag prata i telefon, och samtidigt hänga tvätt, plocka undan, laga mat eller nått i den stilen. Har försökt läsa mail och prata i telefon samtidigt men det har inte varit särskillt uppskattat av personen i andra änden, de påstår att jag blir frånvarande!!?!
På kvällen när jag kommer hem från jobbet så slår jag igång maten, springer ofta emellan och syr en söm eller har ett broderi igång så jag kan byta tråd mellan varven. Det är inte bara en gång jag bränt vid maten :)
Vår värmekälla är vedeldning och när man startar den så behöver man ha luckan uppe en stund och passa så det inte slocknar. KG ha står vid pannan och ser till att det startar, jag passar på att slå igång en tvätt maskin eller hänga tvätt eftersom tvättstugan är i rummet brevid pannrummet.
Titta på TV gör jag väldigt sällan och om jag gör det så springer jag och syr ett par sömmar i reklampauserna, KG eller ungarna brukar skrika när reklamen är slut.Har barnen läsläxa så kan de ju sitta inne i syrummet och läsa för mig medans jag syr, matteläxor och sånt får de gå till pappa med. Det där med att tillfredställa KG löser jag med en snabbis bakifrån samtidigt som jag skär mina tyger eller stryker sömmar. Som sagt hemligheten med att hinna mycket är att utnyttja tiden maximalt. Finns de som säger att jag är ett stressat yrväder, men de vet inte vad de pratar om!!

12 kommentarer:

  1. Åh, Lizzan du är underbar!!
    KRAM!!

    Och du är en sån inspiration, hoppas du får skönt i fjällen!

    SvaraRadera
  2. Fniss, ska genast flytta ner strykbrädan så kan vi samköra när han ändå ser nyheterna...kram!

    SvaraRadera
  3. DeTusen tack för dagens garv!!

    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  4. jag är fortfarande överaktiv mamma

    SvaraRadera
  5. *asg* Tack för ett gott, rått och hjärtligt garv!

    SvaraRadera
  6. Dagens inlägg är nog ditt bästa hittills. Tack så mycket för att du förlängt mitt liv...

    SvaraRadera
  7. D*U Ä*R U*N*D*E*R*B*A*R!

    ... Men så länge du också blir tillfredsställd av en snabbis bakifrån så är det väl toppen!? Fast det kanske är tygerna som du klipper till samtidigt som är pricken över i:et för dig!? ;-)

    Ser SÅ mkt fram emot vår kommande kryssning - det kan bli farligt, farligt!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Tack för ett gott skratt.
    Ha en trevlig semester.

    SvaraRadera
  9. Åh herregud, det var precis vad jag behövde! Ett förlösande skratt och dagen är räddad! TACK!!
    /June

    SvaraRadera
  10. Skrattar gått åt ditt inlägg! Kan se dig virvla omkring! :-)

    Hoppas bara att "min filt" inte orsakat alltför många vidbrända middagar!

    Gó helg på dig och många kramar

    SvaraRadera
  11. Hej! Jisses vad du kan jaga och hålla tempot uppe. :-)
    Tack för kul läsning. ha en skön semester.
    Du har en award att hämta i min blogg!
    Kramis

    SvaraRadera
  12. Vilket underbart inlägg...jag är precis likadan!!! Kram

    SvaraRadera